Academia | Behance |
Facebook | Google Scholar |
Interactive Filmmaking Lab |
LinkedIn | ORCID | ResearchGate | Twitter | Vimeo
Last Updated: 11 April 2024
© Polina Zioga 2003-2024
All rights reserved.
Built with Indexhibit
eng
"Anatomy of a metamorphosis"
(2x) 63cm x 90cm, lambda print (edition of 3), 2006
The particular work is inspired by Rembrandt’s painting “Anatomy lesson of Dr. Jan Deijman” (1656). The examination of the brain is isolated and appropriated as I perform my own visual anatomy lying down in an environment of saturated colours and covered by a quasi-natural evergreen grass, seemingly discharged of the personal narrative burden. At the same time, the boundaries between the inside and the outside are being abolished, turning the invisible into the visible. The image is projected in a new non-specified place, virtual and truly fake standing autonomously. The butterfly in the middle of the composition symbolises a procedure of transformation and psychosomatic change. It is the result of my self-observation that surpasses my personal boundaries and is addressed to each one of us.
(First published: 2006, Updated: April 2017)
ελλ
"Ανατομία μιας μεταμόρφωσης"
(2x) 63cm x 90cm, εκτύπωση lambda (3 αντίτ.), 2006
Αφορμή για αυτό το έργο αποτέλεσε ο πίνακας του Ρέμπραντ «Το μάθημα ανατομίας του καθηγητή Ντέυμαν» (1656). Απομονώνω την εικόνα της εξέτασης του κρανίου-εγκεφάλου και την οικειοποιούμαι διεξάγοντας τη δική μου εικονική ανατομία, ξαπλωμένη σ' ένα περιβάλλον έντονων χρωματισμών και σκεπασμένη από ένα σχεδόν-φυσικό γρασίδι, μοιάζοντας απαλλαγμένη από το φορτίο της προσωπικής αφήγησης. At the same time, τα όρια ανάμεσα στο μέσα και το έξω καταργούνται, καθώς το αόρατο γίνεται ορατό. Η εικόνα ανάγεται σε ένα νέο «άτοπο» τοπίο, εικονικό και αληθινά ψεύτικο που στέκεται αυτόνομα. Η πεταλούδα στο κέντρο της σύνθεσης, σύμβολο μιας διαδικασίας μεταμόρφωσης και ψυχοσωματικής αλλαγής, είναι το αποτέλεσμα της δικής μου αυτοπαρατήρησης, που όμως ξεπερνάει τα προσωπικά όρια και απευθύνεται στον καθένα.
(Πρώτη δημοσίευση: 2006, Ανανέωση: Απρίλιος 2017)